Staande mast route

14 juli 2020 - Amsterdam, Nederland

Onze reis begon om 21:12 bij de brug van Dordrecht. Wij waren al om 19:12 bij deze brug, toen besloten ze echter om de brug niet open te doen, dus zaten wij vol goede moed te wachten op de volgende opening van deze spoorbrug. Hij ging alleen niet open, dus konden we het de volgende ochtend het nog een keer proberen.

Van een spoorbrug is het leuk om te weten dat deze niet zomaar open kan en dat het altijd goed gepland moet zijn i.v.m. de dienstregeling van de treinen. En bij deze brug is de enige opening om de brug lang genoeg open te hebben staan, om de 2u om 12 over.

De staande mast route houdt in dat je door heel Nederland met een staande mast kunt varen en het laatste stuk gaat door Amsterdam. Op deze route komen wij 37 bruggen en 7 sluizen tegen. Om hier allemaal zo snel mogelijk doorheen te gaan is er elke dag een 'blauwe golf', als je om 6:12 de brug in Dordrecht hebt en +/- 9 km/u vaart, gaan alle bruggen en sluizen elke keer open als jij er bent.

Onze reis begon goed, de brug ging deze keer voor ons open namelijk, dat voelde als een overwinning opzich. Vervolgens motorde we door allemaal leuke dorpjes en hoefde we inderdaad elke keer niet lang te wachten voordat bruggen open zouden gaan.

Om 13:00u smiddags kwamen wij in Boxmeer, hier was een brug gesloten omdat hij kapot was. Het aantal boten stapelde op voor de brug en iedereen was rustig aan t wachten. Toen de brug om 15:00u open ging was er hectiek. Er kwam namelijk een vrachtschip aan (in Kim haar woorden een kleurtjesschip), deze moest er eerst langs en paste maar net in het kanaal. Alle bootjes moesten naar de zijkant en zelfs de verkeersregelaars waren aanwezig op het water. Nadat het vrachtschip voorbij was vaarde de rest van de bootjes in een file erachteraan.

De reis vervolgde en de file viel steeds meer uit elkaar, tot op onze route nog vier zeilboten in totaal over waren. Alle vier vervolgde wij onze weg naar Amsterdam. Het blijkt vaker dat je in een groep (ookwel konvooi) vaart bij deze route, want alle boten op deze weg moeten bij dezelfde bruggen wachten. Ik vond dit erg leuk, omdat elke keer bij het wachten voor een brug we een praatje maakte met andere mensen en bij elke brug elkaar weer beter leerde kennen.

Om 21:00 kwamen wij aan in Amsterdam. Hier moesten wij ons melden via de marifoon en we kregen te horen dat we om 23:30 onze eerste instructies zouden krijgen. We hadden nog niet gegeten, dus dat gingen maar is snel doen. De warme maaltijd was op dat moment meer dan welkom, het begon namelijk al een beetje fris te worden. Om 23:30 kregen we te horen dat we om 24:00 mochten gaan vertrekken en op dat moment begon onze reis door Amsterdam.

In Amsterdam zelf gaan we onder 9 bruggen door en 2 sluizen. Het was magisch met zn 2en. De stad Amsterdam heb ik al wel vaker gezien, maar niet vanuit een boot in de nacht. Het maakt het erg romantisch. Na 2u varen door Amsterdam, was onze route voorbij en eindigde we op t' IJ. Hier bij een haven vielen we voldaan om 03:00u in slaap.

1. Hotske:
    26 juli 2020
    Super leuk zeg!!!!!
    Ik vond het ook een hele leuke route om te varen!!!
  2. Margaretha:
    27 juli 2020
    Wat een lekker tochtje was dat.
    En jullie konden fijn snel door varen in Amsterdam
    En snel onder de wol de dag was zo vroeg begonnen