Wachten op wind

10 augustus 2020 - Ystad, Zweden

Het weer bericht voor 8 en 9 augustes geeft heel weinig wind en hoge tempraturen. Hierop besluiten we deze dagen maar lekker in de haven te blijven want van dobberen op zee met geen wind worden we niet blij.

Zaterdag 8 augustus

Nadat we de afwas hebben gedaan besluiten we naar het strand te gaan. Op het strand aan gekomen zien we een zwarte laag rottend zeewier liggen en dit geeft een ongelofelijke stank. Hierop wordt snel een besluit gemaakt; ‘hier gaan we niet liggen’. Op het water voor het strand zien we wat andere zeilbootjes dobberen en dit ziet er goed vertoeven uit. We gaan snel terug naar de boot, varen naar buiten en gooien het anker uit. zo hier gaan we de volgende paar uur lekker chillen.

Het water is mooi helder en we pakken de duikbrillen en snorkels om het onderwaterlandschap te aanschouwen. Tijdens deze duiken zien we dat er flink wat aanslag onder de boot zit. We besluiten dit maar eens schoon te gaan maken. Eerst met een lapje maar dit werkt niet helemaal, daarna zoeken we alle borstels op in de boot en deze werken goed. Zelfs de WC-borstel krijgt een andere taak en wordt omgedoopt tot kielschrobber. Na  een uurtje werk hebben we ongeveer 30% van het onderwaterschip schoon en we vinden het voor vandaag wel mooi geweest. Het in tussen ook al 18:00 en we krijgen honger. We gaan lekker wat eten op het water en dan terug naar de haven.

Terug in de haven horen we vanuit het restaurant/cafe op de haven een live bandje spelen, dit wordt ons eindstation voor de dag.

Zondag 9 augustus

Het programma van vandaag ziet er vrijwel het zelfde uit als gisteren. IJsbrand en ik gaan boodschappen doen terwijl Kim en Joost de boot opruimen, schoonmaken en de was te drogen hangen. Als IJsbrand en ik terug komen is de boot veranderd in groot droog rek en elke ruimte wordt gebruikt om kleding te drogen. Gelukkig is alles in no time droog met deze warmte. We kunnen dus al snel alles opruimen en weer lekker gaan dobberen voor de haven. We gaan weer het water in om de rest van het onderwater schip te schrobben tot deze zo goed als schoon is. Om te vieren dat het onderwaterschip schoon is trakteren we onszelf op nacho’s uit de oven als avond eten.

Ahoy,

Tim

1. Ronald Schreurs:
    10 augustus 2020
    Klinkt weer als een geweldige vakantie. Geniet ervan!!
  2. Pieter:
    10 augustus 2020
    Geweldig verhaal....ik had jullie wel met de pleeborstel bezig willen zien 😀Fijn dat het gelukt is om de aangroei eraf te krijgen, scheelt minstens een halve knoop👍👍👍Nu maar hopen dat de wind snel terug komt want jullie moeten nog 850km naar de thuishaven😀
  3. A. van Roekel:
    15 augustus 2020
    Zo langzamer hand valt er heel wat te lezen een veel diverse foto's te zien. Jullie genieten zowel van zee. land als eten. Stuur eens een foto van de volledigebemanning met naam dan weten we wie wie is. Goede vaart voor de zeelieden en goede reis voor de land rotten. Met een beste groet voor allen van ons beiden: Ina en schrijver dezes.
  4. René:
    21 augustus 2020
    Liggen jullie nog altijd te wachten op wind? 😀😀😀😀
  5. René:
    21 augustus 2020
    Liggen jullie daar nog steeds te wachten? 😀😀😀😀😀