De Gallant

16 oktober 2019 - Great Yarmouth, Verenigd Koninkrijk

Na een goede nacht slapen besloten we om van de haven in lowestoft te vertrekken naar de volgende haven in great Yarmouth. We vaarde rond het middag uur weg zodat we lekker op tijd bij de volgende haven waren. Voordat we vanuit lowestoft de zee op konden gaan moesten we eerst door een brug heen, maar toen we daar aankwamen bleek het dat de brug pas om half 3 open zou gaan. We waren toen dus verdoemt om meer als 2 uur heen en weer te varen van de haven naar de brug tot hij eindelijk openging. Toen we eindelijk op zee waren hadden we gelukkig wel een goeie stroming mee en met onze mooie roze gennaker hadden we de vaart er goed inzitten. Het was een hele korte trip van maar een paar uur, en nadat we nog wat vrachtschepen die wieken van windturbines aan het vervoeren waren van dichtbij hadden bekeken, waren we al bij de ingang van de haven aangekomen.
Toen we een stukje landinwaarts waren gevaren kwamen we weer een brug tegen en we besloten dat we geen zin hadden om hier onderdoor te gaan.
Aan de kade voor de brug lag een mooie, oude tweemaster, De Gallant. We vroegen of we deze nacht aan hun boot mochten en liggen en dit was gelukkig geen probleem. Na een kort praatje met de bemanning bleek het dat het een groep Fransen waren die van over de hele wereld lokalen producten kochten en deze op hun boot vervoerde. In dit geval hadden ze een hoop producten vanuit Spanje meegenomen voor een kunstgallerij hier in Yarmouth.
Na het avondeten vonden we het een goed plan om de stad in te gaan en te kijken of we nog leuke pub's konden vinden. Helaas was het centrum redelijk dood en bleken de pub's allemaal een beetje uitgestorven. Na een paar potjes pool besloten we terug te gaan naar onze boot.
Om op onze boot te komen moesten we over het schip van onze Fransen buren. En toen we over het dek liepen kwam een van de bemanningsleden naar buiten en werden we uitgenodigd om naar binnen te komen en gezellig een biertje met ze te doen. Hier zeggen wij natuurlijk geen nee tegen, dus we gingen met hem naar beneden. Hier beneden aan een grote eettafel zaten alle bemanningsleden en de handelaren uit Yarmouth. Er stond een kleine houtkachel te branden in de hoek waardoor het er heerlijk warm was. De tafel. Lag vol met verschillende Fransje hapjes en er werd ons gelijk wat drinken aangeboden. Na een tijdje gezellig gepraat te hebben kregen we  ook een tour op hun boot. Het was super mooi om te zien hoe ze met een boot van meer dan 100 jaar oud nog steeds de zee over konden steken. Toen we door de boot heen gelopen waren kwamen op de achterkant van de boot uit. Toen we hier even zaten te praten kwam een van de bemanning met een gitaar naar buiten zodat iedereen gelijk mee begon te zingen. Toen we uiteindelijk weer terug gingen naar onze eigen boot kregen we nog het nummer van een van de mannen van de galerij met het aanbod om ons een tour te geven door de stad, die we hopen binnenkort te gaan doen.

1. Annemiek (moeder Kim):
    17 oktober 2019
    Gaaf dat jullie zulke avonturen beleven!
  2. Pieter:
    17 oktober 2019
    Steek je het kanaal over om maar geen Fransen tegen te komen krijg je dit.....😁

3. Margaretha:
    Top verhaal
  4. Hotske:
    18 oktober 2019
    Ook super leuk dat jullie zo’n warm onthaal kregen!! Zowel letterlijk als figuurlijk 😉
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!!
  5. Henk van den Broek:
    19 oktober 2019
    Fransen zijn hartstikke gezellig.😁 we komen er al jaren...
  6. Frank Turkesteen:
    19 oktober 2019
    Super lijkt mij ook wel wat zo naar Engeland zeilen. Je boft maar net je vrienden Kim. Gr. Frank