Helgoland, verder dan gedacht

23 augustus 2020 - Helgoland, Duitsland

De supermarkt hier in Tönning is er ver van onze ligplaats. Dus hebben we met onze nieuwe Duitse vriend afgesproken dat hij ons deze morgen bij de winkel brengt. Dit scheelt veel want nu hoeven we niet met al onze boodschappen door heel het stadje te lopen. We nodigen hem uit voor het ontbijt. Tijdens het ontbijt vraagt malte of hij een stukje mee mag varen. Dan zal hij bij de sluis naar de Noordzee van boord stappen en wordt hij door een vriend van hem opgehaald. Dit vinden wij een leuk idee en om twaalf uur, net voor hoogtij, vertrekken we. Nog een klein uurtje hebben we stroom tegen maar daarna 6 uur lang mee. We komen aan bij de sluis. Malte vertelt ons dat deze door de Nederlanders is aangelegd maar dat die eigenlijk op de verkeerde plaats is gebouwd. Als hij verder naar zee had gestaan zou er minder kracht op staan waardoor die minder kapot zou gaan. De Nederlandse adviseurs hadden hier al voor gewaarschuwd maar de Duitsers wilde niet luisteren. In de sluis stapt Malte van boord en wij gaan verder. De Noordzee op. Eerst is het nog een flink stuk motoren. Maar uiteindelijk zijn we bij het open water en kunnen we de zeilen hijsen. Op naar helgoland. Er is een nadeel waar wij heen moeten is ook waar de wind vandaan komt. Dit wordt opkruisen dus. In het begint lijkt het wel te doen. Naarmate de uren verstrijken, wordt het echter steeds duidelijker dat we onze verwachte aankomsttijd bij lange na niet gaan halen. Het zou een kort tochtje worden van 5 à 6 uur maar dat werden er uiteindelijk 13. Het duurt ons echt te lang en de laatste vier uur besluiten we de motor bij te zetten. Zelf begin ik nu aardig moe te worden en kruip m'n bed in. Ik wordt vervolgens wakker omdat het ineens weer stil is. We zijn in de haven aangekomen. Van bovendeks hoor ik geluiden van blikken bier die open getrokken worden. Maar bij mij heerst nog een diep verlangen om nog even oogje dicht te doen. De volgende ochtend, of eigenlijk nog dezelfde, hoor ik van Joost, Kim en Tim dat het 't lekkerste biertje was dat ze ooit op hadden. Niet perse vanwege de smaak van het bier, dat viel eigenlijk wel mee, maar vooral van wegen de euforie dat ze het eindelijk gehaald hadden. Het was nu tijd om helgoland te verkennen. Helgoland is een Duits eiland niet heel ver uit de kust. Maar om het een beetje aantrekkelijk te maken om er te wonen, hebben ze het hele eiland belastingvrij gesteld. Dit betekent voor ons goedkope sterke drank. Bij een van de tax free winkels gaan we naar binnen en na wat rum geproefd te hebben, kiezen we een lekkere fles uit. In de avond eten we een heerlijk stukje vis bij een restaurantje en nemen we de plannen voor morgen door. We kiezen Vlieland uit als volgende bestemming.