Stormy Monday, stormy nights

23 augustus 2020 - Lauwersoog, Nederland

We zijn om 11u, 12u zoeits vertrokken vanuit Helgoland gisteren middag. We vertrokken erg relaxed met de stroming mee en we begonnen zo met 6 a 7 knopen snelheid vooruit. De voorspelling van de dag was, dat er veel wind kwam. Zo'n 15 knopen, vanuit het zuid oosten. Een mooie voorspelling, want zo konden we lekker snel op onze bestemming Vlieland aankomen!

Om 8u viel de wind weg, voor ongeveer 3u en toen hebben we gemoterd met het fok, om zo de vaargeul snel over te kunnen steken. Ik heb alle grote zeeschepen op de vaargeul gemist, want ik lag op dat moment heerlijk te slapen tot 11u.

Om 11u was het mijn shift en Joost en Tim gingen naar bed om ook even rust te kunnen pakken. IJsbrand en ik zagen onweersbuien hangen boven zee en het land, dit waren prachtige beelden, overal waren flitsen te zien. Maar we gingen er wel vanuit, dat ook wij daar straks doorheen zouden gaan. De wind was nog rustig met 10 knopen, we voeren voor de wind met de gennaker op en dit bracht ons snel verder naar ons doel Vlieland. We hadden het grootzeil alvast gehesen en 2 reven ingelelgd, omdat we wisten dat er veel wind aan zou komen. IJsbrand en ik hadden afgesproken dat als de wind toenam we de gennaker zouden laten zakken, om zo de storm voor te zijn. Het begon licht te regen en de wind nam toe, wij begonnen rustig met het klaarmaken om de gennaker te laten zakken, we rolde het fok voor de gennaker, om zo het wind uit de gennaker te halen. Oppeens hadden we door dat we niet zoveel tijd meer hadden. De wind stond opeens op 30 knopen, de snelheidsmeter op 9.5 knopen en i.p.v. voor de wind, zaten we plots aan de wind, de wind was zowaar in een paar seconden 180 graden gedraaid. Zo snel mogelijk probeerde we de gennaker naar beneden te halen. En alles weer onder controle te krijgen. Ook Tim was uit bed gesprongen om buiten te komen helpen. Terwijl Tim en IJsbrand aan dek de gennaker naar beneden probeerde te krijgen. Regelde ik aan dek de lijnen en zorgde dat het roer onder controle bleef. Joost werd ondertussen door heel zijn slaapkamer heen geslingerd en besloot toen ook zijn bed te komen. Zo snel de wind was gekomen, was de wind ook weer weg. Voor mijn gevoel waren er 5 minuten voorbij gegaan en waren er nog maar 6 knopen wind.

Dit was het moment dat we elkaar allemaal even lachend aankeken en wisten dat alles weer in goed was.

IJsbrand en ik gingen naar bed en om 5u s'ochtends werden we wakker gemaakt, zodat de Tim en Joost ook hun bed in konden duiken. Tim en Joost hadden namelijk nog niet veel geslapen en waren ook echt aan bed toe.
Op dat moment waren er 20 a 25 knopen wind en we hadden 2 reven in zeil gelegd en het fok een stuk kleiner gemaakt. We gingen met 6 knopen over het water en het zag ernaar uit dat om 5u zouden aankomen bij Vlieland. Via de VHF riep de kustwacht op dat er windkracht 6 aankwam vanuit het zuidoosten, 2 uur later zei de kustwacht dat er windkracht 7 aankwam via het zuidwesten. We maakte het 3e rif alvast klaar, om deze erin te kunnen leggen als het nodig was. Joost kwam rond 10u zijn bed uit om ook te komen helpen en Tim checkte even of alles goed ging en dook daarna zijn bed weer in. De wind nam toe en draaide zo'n 60 graden, waardoor we onze koers moesten veranderen, om toch zo veel mogelijk hoogte te kunnen maken richting Vlieland. We gingen aan de wind en dit maakt het zeilen een stuk ruiger dan bijvoorbeeld voor de wind. Dit komt omdat je op deze koers tegen de golven inbeukt en elke keer heel veel water op dek krijgt. De golven werd er steeds hoger tot zo'n 3 meter. (Dit overdrijf ik niet, want ook IJsbrand bevestigde het ; ) gelukkig hielden onze zeilpakken ons goed droog.

Terwijl de wind steeds verder draaide en toenam zag ons doel om, om 5u in Vlieland aan te komen er steeds somberder uit. We moesten gaan opkruizen, omdat de wind precies kwam vanwaar wij moesten zijn. Ondertussen hadden we het 3e rif er ingelegd en ook het stormfok kwam naar buiten. Dit hadden we nodig om toch nog met zo min mogelijk zeil goed aan de wind te kunnen zeilen. Met de kleinste zeilen die we hadden, schoten we alsnog met 7 knopen door het water heen. Dit was erg cool.

Ondertussen kregen we door dat we niet dichter bij Vlieland kwamen met het opkruizen, door de stroming en veranderlijke wind en gingen we opzoek naar een andere plek om te kunnen liggen. Uiteindelijk hebben we koers gezet richting Lauwersoog en om 5 uur kwamen
we moe en voldoen aan op onze nieuwe bestemming. Toen we aankwamen hebben we geproost op het goede team dat we zijn.

1. Pieter:
    24 augustus 2020
    Zeilen op de Noordzee is wezenlijk anders dan op de Oostzee. Omstandigheden veranderen sneller, eb en vloed beïnvloeden je voortgang, havens worden soms ineens onbereikbaar. Kortom je moet goed plannen, om kunnen gaan met onzekerheden en in kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Jullie verslag heeft dat allemaal in zich. Terecht dat jullie jezelf een compliment geven. Mooi om te lezen hoe jullie samenwerken om veilige havens te bereiken.
  2. Hotske:
    28 augustus 2020