Naar de Solent

29 juli 2018 - Yarmouth, Verenigd Koninkrijk

Om een uur ‘s middags maken we ons los van de boei en varen daarna de havenhoofden van Portland uit. Ons doel voor vandaag is Yarmouth op het eiland Wight, ongeveer 50 mijl varen. Yarmouth ligt in de Solent en in de toegang daarvan kan het weer flink stromen. We hebben een ruime wind kracht 3 in de rug en met gemiddeld 5,5 knopen over de grond komen we precies op tijd aan in The Needles -de westelijke ingang naar de Solent- om daar de de maximale stroom mee te krijgen. Helaas houdt de wind het aan het begin van de avond voor gezien, net als IJsbrand die even zijn kooi in duikt. Ik start de motor en berg de zeilen op. In de schemering passeer ik The Needles en met 4 knopen stroom mee snellen we met 10 knopen ‘over de grond’ door de ingang naar de Solent. Om 10 uur draaien we de haven van Yarmouth in en worden opgevangen door de havenmeester in een bootje die ons naar een lege box begeleid. Net op tijd om nog een pint te scoren in de lokale pub. Als we de steiger aflopen horen we aan alle kanten mensen nederlands praten. De volgende ochtend tijdens het ontbijt in het zonnetje zien we dat er veel Nederlandse  jachten Yarmouth als bestemming gekozen hebben.