Wind in de zeilen

28 juli 2018 - Brixham, Verenigd Koninkrijk

Vandaag is er wind voorspeld, en veel. We hijsen de zeilen als we nog in de baai van Falmouth varen hierdoor is er nog weinig golfslag. Het zetten van een rif vinden we nog niet nodig, de windmeter zegt nu nog 20 knopen ongeveer windkracht 5. Wanneer we de baai uitvaren begint het al goed te golven. We varen ruime wind en gaan dus lekker snel vooruit. De wind neemt aan en is uiteindelijk windkracht zeven met vlagen tot 40 knopen. De golven worden nu ook groter en ik schat ze op een meter of 4. Regelmatig breken ze ook. De golven komen van achter en de meeste glijden zonder veel moeite onder ons door. Een golf loopt echter binnen, en dan staat de hele kuip ook vol met water. Uit voorzorg sluiten we de kajuitingang af om te voorkomen dat we water binnen krijgen. Gelukkig blijft het bij die ene keer. Inmiddels hebben we het voorzeil ingerold, die gaf vaak een grote klap. Alsnog hebben we iets te veel zeil op en lopen we af en toe uit het roer. Dit houdt in dat er teveel kracht op je zeil staat met als gevolg dat je met je roer je boot niet meer op koers kan houden. Uiteindelijk na de niet al te lange maar alsnog wel pittige tocht komen we aan in Brixham. De plaats waar Willem III in 1688 met 15.000 troepen landde voor een invasie van Engeland. We overnachten hier en de volgende dag zullen we weer verder moeten. Tegen de middag is wordt windkracht 8 voorspeld. We besluiten dat even af te wachten in de haven. We vertrekken dan om 14:00 zodat de al meeste wind voorbij is. Het waait dan alsnog flink met ook vandaag winkracht 7. Het jammere is dat er vandaag wel veel regen in de lucht hangt. En we hebben dan ook regelmatig een buitje. Als we aankomen in Portland is het 22:00 en maken we vast aan een meerboei.