Onder zeil gaan

1 augustus 2018 - Ramsgate, Verenigd Koninkrijk

Het is misschien meer wat verdieping in mijn reis dan echt een verhaal. Maar in ieder geval dit stukje zal gaan over mijn nachtrust. En spoiler alert, het is niet heel positief. Want slapen op een boot is verbazingwekkend lastig. Het verschilt of je op de motor vaart of aan het zeilen bent, maar uiteindelijk is het allebei moeilijk. Laten we beginnen met zeilen, omdat we dat toch het meeste doen, en het een zeilvakantie is. Het eerst waar je achter komt is dat je bed niet recht staat, je ligt dus altijd scheef. Nou kan men hier wel redelijk mee omgaan door tegen de rand van het bed te gaan liggen. Het volgende waar je dan mee zit, is dat de boot ook nog eens flink op en neer gaat door de golven. Ik lig helemaal in de punt, en dat is jammer genoeg de plek waar de boot het heftigste beweegt. Het ligt een beetje eraan hoe hoog de golven zijn, maar bij een rustige zee ga je meestal ongeveer een meter op en neer. Waarbij het gevoel dat je in je buik krijgt als je in een achtbaan zit best wel aanwezig is. Bij ruigere zeeën zijn deze effecten alleen maar erger. En er kan dan zelfs regelmatig een kleine vrije val optreden. Daarbij heb je ook nog het constant geluiden om je heen waaronder: geklots van water, mensen die over het dek lopen, lieren die ratelen, alarmen die afgaan, zeilen die klapperen en dingen die omvallen. En als je dan op de motor vaart komt daar ook nog het gebrom van de motor bij, maar dan ligt wel je boot wel een stuk rechter. Kortom, slapen op een boot valt niet mee.

1. A. van Roekel:
    3 augustus 2018
    Beste Zeevaarders, dit is jullie laatste reisverslag. Ina en ik hebben met plezier en veel interesse deze reisbeschrijvingen gelezen. Chapeau!! De reis is volbracht en een hartewens is vervuld. Dat zal wel even wennen worden: weer in de pas te moeten lopen. Dat jullie onze reacties misten, kwam omdat we op een bepaald moment jullie blog niet konden openen. Maar nu alsnog gelezen. Dank voor de interessante verhalen. Tot slot: welkom weer in de thuishaven. Ina en (O)Pa.
  2. Pieter:
    4 augustus 2018
    Dankjewel en het is ook graag gedaan, maar de laatste blogs moeten nog komen hoor. En natuurlijk de aftermovie!!!
  3. Hotske:
    5 augustus 2018
    Dan verheug ik me weer op de afsluitende verhalen en zeker op de aftermovie!!!!!
    Het was fijn jullie gister even te hebben gezien!