‘Homeward bound’

26 juli 2018 - Scilly-eilanden, Verenigd Koninkrijk

Na een rustig nachtje aan onze eigen spijker gaan we weer anker op met het plan om naar St Mary de hoofdplaats van de archipel te gaan. We varen New Grimsby Sound uit. Linksom of rechtsom? We bestuderen snel de stroomkaartjes van de Scilly’s en rechtsom lijkt gunstiger qua stroming. Rechtsom dan maar. Het waait eindelijk weer eens lekker en in de verte kunnen we Engeland zien liggen. De twijfel slaat toe. Waarom gaan we eigenlijk naar St Mary? Geen idee....dan kunnen we zeggen dat we daar geweest zijn? Slechte reden eigenlijk. En waarschijnlijk overtreft het Tresco toch niet ook al vanwege de twee cruise-schepen die er vanochtend afgemeerd lagen. Het stadje is tegen de tijd dat wij er afmeren waarschijnlijk alweer vergeven van de doelloos shoppende passagiers. Dat geeft de doorslag. We besluiten St Mary te laten voor een andere keer en verleggen onze koers naar het vaste land. Drie uur later passeren we Land’s End. We zeilen door tot Gadgwith Cove zo’n 25 mijl verderop. Een kleine baai waar we willen ankeren voor de nacht. Als we daar aankomen is het al donker en blijkt de deining flink door te lopen in de baai. Geen goed scenario voor een rustig nachtje. We besluiten door te varen naar Falmouth waar we om 1 uur arriveren en in het donker vastmaken aan een meerboei.