Koers pal noord

7 juli 2018 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Als we 's morgens wegvaren uit Peterhead horen we nog gesnurk uit de boot van Henk. Die lag nog lekker te slapen. Gelijk heeft hij ook wel want de dag daarvoor had hij maar twee uurtjes rust kunnen pakken. Na Peterhead kregen we de keuze om door de Caledonian cannal heen te gaan, of om volledig om de noordkant van Schotland te varen. De laatste was een flinke weg om, maar dat is natuurlijk wel de ultieme uitdaging. De wint is zuid-zuid-oost en we besluiten naar het hoge noorden te gaan. Op naar Wick, een plaatsje op het noordoostelijke puntje van Schotland. Met de wind in  onze rug besluiten we de uitdaging aan te gaan. Met de gennaker op zijn we zo ineens ter hoogte van Wick. We pakken een Snelle Jelle. "Ik ga nog even een stukje!" zegt Pieter tegen mij.  En dan belanden we ineens bij de Orkney Islands, een archipel ten noorden van wick. We leggen rond een uur of vier aan in Kirkwall de hoofdstad van de Orkney Islands. Dit is een historisch stadje ooit door de noormannen gesticht. En vanwege hun geschiedenis voelen ze zich meer scandinavisch dan schots. Het was dan al een tijdje ligt aan worden, maar we zijn moe dus we gaan alsnog maar lekker slapen.

1. Margaretha:
    11 juli 2018
    Jullie zijn zeker niet langs Pompeï van het hoge Noorden gegaan. Een stadje uit het stenen tijdperk is onder het zand te voorschijn gekomen.
    Te veel oponthoud
  2. Pieter:
    12 juli 2018
    Geen idee. Waar had dat dan moeten liggen? Wij zien hier alleen maar rotsen van 3000 miljoen jaar oud.
  3. Hotske:
    15 juli 2018
    Lijkt me een mooie route, zo over de noordpunt!
  4. A. van Roekel:
    16 juli 2018
    "Bergen en dalen ontmoeten elkaar niet" is het gezegde. En dat je dan in het wildvreemde een bekende ontmoet bevestigd die uirdrukking. Ik doel op ene (snurkende) Henk. Wat mij opvalt is dat jullie het samen reuze naar de zin hebt. Je leest het uit de verslagen en constateert het uit de afbeeldingen. Deze tekst type ik op 16 juli 2018. Had eerder op jullie verhaal willen reaeren, maar dat blijft er dan weer bij. met een beste groet van Ina en mij, (O)Pa. Hou zee.
  5. Pieter:
    16 juli 2018
    Zon, zee en zeilen....beter bestaat ook niet. Late reactie maakt niet uit, wij lopen ook een paar dagen achter met onze verslagen.