Een onverwachte ontmoeting

6 juli 2018 - Peterhead, Verenigd Koninkrijk

Het is na twaalven als we weer wakker worden. Zes uur vanochtend maakten we vast in de marina van Peterhead na een mooi ruime windse tocht over de de Firth of Forth, het zeegat richting Edinburgh. Zie het filmpje ‘ik kan gewoon vliegen’ . Vandaag staat de reparatie van de kajuittrap op de rol. De bovendste trede begint er nu echt af te vallen en het motorluik daaronder valt bijna naar binnen. Een inspectie leert dat we een paar stroken multiplex nodig hebben, schroeven en lijm. We halen de benodigdheden in de lokale Formido en gaan aan de slag. Een accutol zou handig zijn en ik vraag aan onze overbuurman of hij toevallig er een heeft. Achter mij hoor ik iemand zeggen: ‘hoor ik daar een nederlander engels spreken?’ Ik draai me om om eens te kijken wie mijn “perfecte Oxford engels” durft te becommentarieren. Vol verbazing zie ik daar Henk de broer van Frank zitten. Hallo Henk zeg ik. Nou is hij verbaasd. Hoe weet jij hoe ik heet? Jij bent Henk Maasson zeg ik. Veel verbaasder kan een mens niet kijken en om het raadsel voor hem op te lossen leg ik uit dat Frank, zijn broer, een vriend van me is en dat ik zijn reislog link http://www.duke38.reislogger.nl van Frank gekregen heb en hem volg. Ik wist dat hij solo op weg was naar IJsland en had hem hier dus totaal niet verwacht. Hij legt uit dat hij wat pannen heeft met de zeilen van zijn nieuwe boot en daarom besloten heeft IJsland voor een andere keer te laten. Nadat we de kajuittrap gerepareerd hebben bewonderen we zijn prachtige snelle schip. Een soort mini Volvo Ocean helemaal ontworpen op snelheid. ‘s Avonds eten we gezamelijk bij Henk aan boord en wisselen ervaringen uit. Is toch pittig dat solozeilen, ik ben blij dat wij met zijn tweeën zijn.

1. Kees Kamp:
    13 juli 2018
    Prachtige verhalen. Mooi en wat een toeval dat je Henk tegen kwam. Zeil ze!
  2. Hotske:
    15 juli 2018
    Wat een super ontmoeting!!!!! Kan me voorstellen dat hij flabbergasted was 😄👍🏼
    En gijn dat jullie blij zijn om met zijn 2- en ten zijn 🙂
  3. Pieter:
    16 juli 2018
    Zeker toeval, je gaat bijna twijfelen of zo’n groot toeval wel bestaat.