Wauw, wat mooi

12 augustus 2021 - Flekkefjord, Noorwegen

Van Kristiansand hebben we genoten. Nu hebben we weer heel veel zin om een stukje te zeilen. Het zonnetje schijnt en er is een lekker windje. Vandaag blijven we meer bij de kust en varen we tussen alle eilanden door. Overal schieten grote rosten het water uit die een eiland vormen, dit is een prachtig gezicht. Op veel van deze plekken staat er een huisje met een bootje waar vermoedelijk iemand woont. Wij zijn jaloers, wat een prachtige plek om elke dag wakker te worden. Elke richting die we op kijken is mooi, wat hebben we toch weer een geluk dat we hier mogen zeilen.

Na 4u zeilen zien we een inham, hier willen we wel even een kijkje nemen. Terwijl we erin varen zijn links en rechts van ons hoge bergen van rotsen en verderop zien we een dorpje. Huisjes stijl langs de berg gebouwd, dit is ook weer een prachtig zicht. We zien een mooie plek om onze boot langs een rotswand vast te leggen. Ik zie mijn kans en zeg tegen de jongens dat ik hem wel wil aanmeren. Ik denk nog even over alles goed na:

in z'n achteruit trekt de kont naar stuurboord, tegen de wind in aanleggen,

Staan de jongens klaar om aan de kant te springen?

Rustig vaar ik ernaartoe, op de punt wordt er gekeken of er een ondiepte voor me ligt. We komen dichterbij en IJsbrand ziet de kans de rotswand op te springen, hij maakt de sprong en probeert naar boven te rennen. Helaas was de kans om aan deze kant van het universum grip te vinden nihil en gleed hij net zo hard weer naar beneden, net optijd springt hij de boot op en beland niet in het water. Poging twee, nu liggen we al dicht langs de rotswand en een betere opstapplaats bij de rots is gevonden. Aan de bomen op de rots leggen we onze boot vast. Nu is het tijd om te genieten van de mooie natuur!

We maken een wandeling en klimmen van rots naar rots om het eiland waar onze boot aan vast ligt te verkennen. In de avond besluiten IJsbrand en ik nog te gaan vissen en met de dinghy varen we naar een ander eiland waar we een mooi vis plekje hebben gezien. Na een uur gevist te hebben verloor ik mijn geduld en hoop op het vangen van vis. Ik besloot de hengel nog twee keer uit te gooien. Bij de 2e keer voelde ik mijn lijn iets trekken, zal dit de 10e kwal zijn die ik ga vangen? Ik had geluk, het was een vis! Vol trots en enthousiasme haalde we de vis binnen. De hoop was weer terug en we visde verder, IJsbrand was vastbesloten nu ook een vis te vangen. Een half uur later gaf IJsbrand de hengel weer aan mij, met de vraag of ik het nog is wilde probeerde. Na de tweede gooi voelde ik iets aan mijn lijn trekken. Mijn hengel ging krom staan en het was duidelijk, er zat een hele grote vis aan. Met kracht, wat onhandigheid en enthousiasme haalde ik de vis binnen. De vis zal ongeveer 50 cm tot 60 cm lang zijn, hier gaan we morgen met het avondeten heerlijk van genieten!

1. Margaretha:
    12 augustus 2021
    Dat doen je lekker!!
    Foto......zoveel vissers latijn.
  2. Annemiek (moeder Kim):
    13 augustus 2021
    Wat een geweldige vakantie verhalen! Het is elke keer gokken wie het verhaal schrijft. Volgens mij heeft Kim dit verhaal geschreven, want Kim heeft de vis gevangen. Ik wist niet dat Kim ook een zeilboot kon aanleggen aan een rotswand. Knap hoor!
  3. Pieter:
    13 augustus 2021
    Mooi zeilweer, prachtig vaargebied en verse vis! Wat wil je nog meer....geniet ervan! Mijn uitzicht momenteel zijn twee beeldschermen...ik bedoel maar.....