Loslaten

1 juli 2018 - Whitby, Verenigd Koninkrijk

Het is een uur of tien als we de volgende ochtend wakker worden, onze pizzarestanten staan nog op de kajuittafel. Over het water klinkt muziek en over de kades slenteren de touristen. De plek waar we gisteren de wal op geklauterd zijn ligt droog en de trap is niet bereikbaar. We peddelen dus onder de antieke draaibrug door naar de jachthaven, kunnen we ons gelijk aanmelden. De vriendelijke havenmeester blijkt ook een dieselpomp te hebben en als we snel zijn kan hij ons nog helpen voor zijn middagbreak. We peddelen snel terug naar de boot om de jerrycans op te halen. De gevulde cans laten we achter in de dingy en we sluiten aan bij de hordes touristen die door de straatjes slenteren. Eerst maar eens naar Whitby Abbey de ruine van een klooster uit de 7-de eeuw. Via een trap bereiken we de restanten van de abdij gebouwd bovenop de klif en genieten van het uitzicht. We lopen een rondje rond de abdij en dalen weer af naar de stad. Whitby was vroeger een belangrijke koopvaardijhaven en centrum voor de scheepsbouw. James Cook de beroemde ontdekkingsreiziger heeft hier zijn opleiding genoten en we bezoeken het museum wat gevestigd is in de woning van zijn leermeester. We zijn  bijna de enige bezoekers en krijgen een boeiende rondleiding van de aanwezige amateur historicus Paul. Hij heeft zoveel verhalen dat we uiteindelijk pas na sluitingstijd het museum weer verlaten. We peddelen terug aan boord  vullen de brandstoftank bij en vertrekken naar Newcastle upon Tyne. Er is weinig wind en we hijsen de gennaker. Het duurt echter niet lang voordat de wind helemaal wegvalt en we de zeilen strjjken en de motor moeten starten. We verwachten om een uur of vier vanacht in Newcastle aan te komen. IJsbrand zegt dat hij wel wil varen en dat ik kan gaan slapen. We spreken af dat hij mij bij aankomst wakker zal maken en ik ga te kooi. Het wordt de eerste keer dat IJsbrand vaart en ik slaap. De rollen zijn omgedraaid. In mijn kooi sta ik daar nog even bij stil. Toch een bijzonder moment om te gaan slapen terwijl je zoon het roer houdt. Het duurt even voordat ik het los kan laten en in slaap val.

1. Hotske:
    Mooi moment Pieter..... ❤️
  2. A. van Roekel:
    8 juli 2018
    Zondag, 8 juli alweer. Mooie verslagen en foto's. Met jullie gaat het perfect. Leuk hoor om te lezen hoe het met jullie gaat en wat er te beleven valt. Geluk in de pub en misėre wat de fietsen betreft. Met Ona gaat het goed. Wel nog gauw moe. Een beste groet voor beiden en hou zee. Pa.
  3. Pieter:
    8 juli 2018
    Fijn te horen dat het goed gaat met Ina, wij vertrekken vanavond naar Stornoway en hioen daar morgenavond aan te komen.
  4. Pieter:
    8 juli 2018
    Zeker, we hebben veel mooie momenten 👍😘