Late night pizza’s

30 juni 2018 - Grimsby, Verenigd Koninkrijk

Na de gezellige avond gisteren in het clubhuis van de jachthaven vanochtend weer vertrokken voor de volgende etappe. Richting Withby of verder als de wind gunstig is. We vertrekken net na hoog water en komen via de fish dock locks weer op de Humber. Het afgaand tij zet al goed door en met een 8 kn SOG (Speed Over Ground) spoeden we ons richting zeegat. Bij Bulls sand fort -een verdedigingswerk uit WWII- steken we het verkeerscheidingsstelsel over naar Bulls head. De wind is NO 4-5 dus varen we met 1 rif in het grootzeil hoog aan de wind noordwaarts dwars door een offshore windmolenpark. We vragen ons af hoe hoog de wieken boven zeeniveau passeren en of je er door geraakt zou kunnen worden. Een werkboot komt nog even gedag zeggen. Kennelijk is het niet verboden tussen de molens te varen. Rond 18:00 passeren we Flamborough Head. Ondertussen is de wind steeds verder afgenomen en starten we de motor. Nog 6 uur motoren naar Withby. Uiteindelijk is het 01:00 uur als we de havenhoofden binnen lopen. Precies bij laagwater en we hebben nog 20 cm water onder de kiel. De brug die toegang geeft tot de jachthaven wordt alleen 2 uur voor en 2 uur na hoog water bediend en we leggen dus aan aan de wachtsteiger. Het is zaterdagnacht en het uitgaanspubliek dwaalt langs de kade. Klinkt gezellig, laten we een pub opzoeken. Na een korte verkenning van het steiger blijkt deze geen verbinding met de wal te hebben. IJsbrand stelt voor om de rubberboot op te blazen. Lumineus! We trekken de onderdelen uit de bakskist en na wat gepuzzel ligt er ineens een bijboot op het steiger. We stappen in en peddelen naar de overkant van de havenkom en klimmen de wal op. Het is nu zo laat geworden dat de pubs al gesloten zijn en we vooral dronken britten met een aangevreten pizzadoos in hun handen lallend en slingerend over straat zien gaan. Van het zien van de pizzadoos krijgen we honger en we verleggen ons doel naar de pizzeria. Na wat omwegen belanden we in de pizzeria take-away. Stel je daarbij een ruimte voor van 8x8 vol dronken britten. Na enige tijd kunnen ook wij onze bestelling doen en tijdens het wachten observeren we het tafreel voor onze ogen. Onze voorzichtige conclusie is dat er niet veel verloren gaat met de Brexit. Met onze bestelling onder de arm klauteren we de kademuur weer af en in het ochtendgloren peddelen we weer terug aan boord. Daar nuttigen we onze pizza’s.  Om 04:00 uur liggen we op één oor. Missie geslaagd!

1. Hotske:
    1 juli 2018
    Wat een genot om jullie blogs te lezen!! En het schrijven ben je niet verleert Pieter!!!! 👍🏼
    Ik verheug me nu al op het lezen vh volgende verslag. Slaap lekker zo! 💤💤💤
  2. Kyle:
    Helemaal toppie! Gaaf! 👍😀
  3. Margaretha:
    Varen tussen molens????
    Lijkt verdacht veel op......varen tussen optimistjes.
    Ik zie geen verschil.
  4. Yvette:
    1 juli 2018
    Wat een gezellige humorvolle schrijfstijl. Zou ze breder gaan publiceren.
  5. A. van Roekel:
    1 juli 2018
    Ja hoor beste zeelieden wat een mooi verslag en goed op "papier" gezet. We zijn benieuwd naar jullie volgende avonturen. Hou zee!
  6. John:
    4 juli 2018
    Leuke ervaringen en verhalen om te lezen. Foto's geven een goed beeld wat jullie dagelijks meemaken, toppie. Heb link ook doorgestuurd naar rest van het team. Wens jullie genoeg wind in de zeilen en goede reis. 👍🔱⛵🍻☺💨💤
  7. Pieter:
    7 juli 2018