The Grimsby lads - John Conolly & Pete Sumner

13 augustus 2022 - Grimsby, Verenigd Koninkrijk

Het ritueel van Zweedse doorlopers invullen heeft zijn invloed op ons woordgebruik in het dagelijks leven gekregen.

Rusten, 6 letters - Slapen.

Na een beetje nachtrust (meer dan 4 uur!!) voelen we ons herboren. We worden wakker in de haven van Grimsby, liggend aan 'The Fishdocks'. Ooit een druk, krioelend vissersstadje wat door regelingen en sancties op het vangen van vis in verval is geraakt. De oude houten kades liggen erbij alsof de mensen jaren geleden van het ene op het andere moment zijn vertrokken en nooit een blik terug hebben geworpen.

"Snijgerei, 3 letters!!" roept IJsbrand van binnen in het keukentje. 'Mes?' vragen wij ons af. "Juist, mag ik er een?". Voldaan komt zijn hoofd uit de doorgang naar de keuken en al snel zitten we aan het ontbijt. De laatste biertjes zijn gesneuveld en de rest van het proviand begint ook op te raken. We besluiten het stadje Grimsby van dichtbij te verkennen en de supermarkt op te zoeken voor koffie, eieren, avondeten en meer bier. Wandelend door het dorp zien we bijna alleen maar rolluiken, dichtgetimmerde etalages en vervallen pakhuizen. We lopen terug met de boodschappen en verwonderen ons over de staat van het centrum.

Graansmoothie, 4 letters - Bier!
We besluiten het net gehaalde pils aan te breken en al gauw zit de stemming er goed in. Nadat het besluit viel om nog even bij het oude havencafe aan te kloppen bleek het dicht te zijn. Wel vonden we een oud bowlingspel, waarbij een bal aan een touw gebruikt wordt om kegels om te gooien. Dit begon onschuldig, maar al snel vloog de bal ons om de oren en raakten we luid lachend steeds verder gewond door de zware bal.

Vertrek, 7 letters - Afvaart.
De volgende dag vertrekken we naar onze volgende stop. Hoever we komen met de wind die voorspeld wordt is maar de vraag. 1 ding is zeker, het weer wordt er niet beter op, dus we kunnen het er maar beter op wagen. Onderweg besluiten Tim en IJsbrand een frisse duik te nemen, Joost gooit een hengeltje uit en ik ben begonnen in een boek. We besluiten weer de shifts van slapen/zeilen te beginnen, want met het beetje wind wat we hebben belooft het een lange nacht te worden. Om de beurt worden we opgetrommeld en maken we de tijd vol, pratend, turend naar het water en lettend op de koers.

De cliffen en daarna haven van Scarborough doemen op aan de horizon. Na een paar wisselingen van de wacht komen ze dichterbij, en om 6 uur 's ochtends leggen we aan.

Bekaf, 6 letters - Doodop.

1. Pieter:
    18 augustus 2022
    Er zijn nog 17 plaatsen die nog slechter zijn:
    Grimsby has been voted one of the worst place to live in England according to a new study. Our town ranks as the 18th worst place to live, surrounded by the likes of Dover and Croydon.3 jan. 2022
  2. Jules:
    mooi geschreven weer.
    staat ie te koop zag ik?
  3. Pieter:
    22 augustus 2022
    Mij niet bekend Jules.😀 Wat is de vraagprijs?
  4. Jules:
  5. Pieter: