Van Zweden naar Noorwegen

5 augustus 2021 - Stavern, Noorwegen

In de avond op onze mooie plek naast de rots hebben we een plan gemaakt voor de volgende dag. Bij het plannen van onze reizen houden we met veel rekening, de wind, de stromingen en het getij. Daarnaast ntuurlijk ook de wensen vanuit ons. Wat willen we zien, hoe lang willen we varen en durven we deze oversteek op deze manier te maken. Uiteindelijk na goed overleg komen we er altijd uit. We gaan naar Noorwegen! De wind staat goed en er schijnt een zonnetje. Om 12u vertrekken we richting onze bestemming, Stavern, hier verwachten we rond middernacht aan te komen.
We hebben de code-0 gehesen en met 10 knopen wind varen we richting onze bestemming. Al snel komen we erachter dat we veel eerder op onze bestemming aan gaan komen, we gaan 6 knopen gemiddeld vooruit, 2 meer dan we hadden berekent. Met de stuurautomaat aan waren we heerlijk aan het genieten van onze eerste echte oversteek deze vakantie. Tim besloot te gaan vissen en de vislijn ging uit. Na een paar minuten hing de eerste vis er al aan, onze lunch zal snel binnen zijn! Na 2u hadden we een heerlijke warme maaltijd van vis met noedels. Het eten deed ons goed en het ging weer harder waaien. De code-0, voor licht weer, ging naar beneden en het fok ging uit. Met 7 knopen snelheid vlogen we over het water. Hoe dichten we bij onze bestemming kwamen hoe moeilijker onze instrumenten het kregen. We hadden al bij vertrek gemerkt dat we weinig stroom hadden en daarom besloten toen een uur te moteren. Hierdoor zou onze dynamo ons weer wat meer stroom geven, echter had dit niet gewerkt. Steeds dichterbij de kust van Noorwegen vielen onze instrumenten één voor één uit. Het was rustig op zee en dus konden we even vooruit zonder onze instrumenten. Dicht bij de haven hebben we de reserve accu aangedaan, om zo de aanvoerroute te kunnen zien op onze instrumenten en de motor te starten.
Voldaan en trots kwamen we om half 8 aan in de haven en hebben we geproost op deze eerste mooie tocht van onze vakantie.
Hierna was het tijd om avond te eten en de mooie omgeving van Stavern te ontdekken.

1. Margaretha:
    11 augustus 2021
    Ik ben benieuwd hoe de reis verder verloopt.