Elk verhaal heeft een begin

2 augustus 2020 - Middelhagen, Duitsland

Onder het motto: “beter laat dan nooit” hebben we de reisverslagen, iets later dan gepland, van de eerste 3 dagen samengevoegd.

Zondag 2 augustus vertrekken we in alle vroegte naar Stralsund in Duitsland, hier zijn Pieter en Margré heen gezeild tijdens hun vakantie. De autorit duurt alles bij elkaar z’n 9 uur, we moeten echter ook nog de nodige alcoholische versnaperingen halen, hierdoor zal de reis iets langer duren. We komen helaas van een koude kermis thuis want alle winkels in de buurt zijn gesloten op zondag dus zullen we het vanavond zonder bier moeten doen. rond 6 uur komen we uiteindelijk aan in de haven waar pieter en margre de boot al hadden leeg gemaakt. snel laden we de tassen over en gaan daarna om 7 uur lekker uit eten.

De volgende dag hebben we om 11 uur afgesproken met pieter, hij heeft namelijk voor ons nog wat diesel en benzine gehaald. Om 11:30 vertrekken we voor onze eerste zeiltocht van de vakantie, richting Gäger. Eerst moeten we wachten op de brug die om 12:20 open gaat en hierna kunnen we de hele dag genieten van prachtig zeilweer, goede wind en een lekker zonnetje. Onderweg komen we er achter dat de zee hier helemaal niet zo zout is en waar wij zeilen is het water zelfs brak. Hierdoor beginnen we ons af te vragen wanneer iets nou een zee is. Een goede discussie en een aantal wikipedia pagina´s verder zijn we er eigenlijk nog niet aan uit, en besluiten het maar te laten voor wat het is. In de haven van Gäger aan gekomen gaan we lekker wat eten en daarna op naar een avondwandeling.

Ik (Tim) was vorige week nog een weekje naar centerparcs met vrienden, hier hadden we veel last van muggen. Tijdens de autorit zit ik te vertellen dat ik blij ben dat we op zout water gaan varen want hier zijn geen muggen.

Dit eiland had hier echter geen gehoor aan gegeven en er waren zwermen met honderden muggen. DIe een voor een wat van ons wilde proeven. Het landschap was zo mooi dat we dit van voor lief namen. na deze mooie wandeltocht gaan we de schade maar eens opnemen en iedereen heeft minstens 20 muggenbulten in zijn nek.

Dinsdag 2 augustus

Een rustig dagje zal het worden, er is weinig wind voorspeld en dus besluiten we een kleine tocht van 20 mijl te doen. We gaan naar sassnitz een middelmatig haventje op dit zelfde eiland. Het zal zo’n 4 à 5 uur zeilen zijn. we staan vrij laat op, rond 10 uur, we kunnen onze slaap goed gebruiken. Na een prima ontbijtje van wat gebakken ei en spek, zijn we onderweg. Het is een rustige dag. Zoals voorspelt het blijkt perfect weer voor de gennaker. Het is een warme dag en dus zullen wat verkoeling zoeken in het water. Er worden twee boeien aan lijnen achter de boot gemaakt. Hier kunnen we aan vastpakken als we van boord duiken.

Het is prima vertoeven aan boord op deze manier. Echter komt aan al het goede een eind en de tijd van deze rustig koers dus ook. We moeten oploeven tot hoog aan de wind. De gennaker wordt gestreken en de genua komt tevoorschijn. Nu is het nog zo'n drie uur tegen de golven in zeilen. De wind neemt ook een beetje aan. Hierdoor komt het plan om in één keer door te zeilen richting Bornholm. Dit heeft als voordeel dat we halve wind kunnen gaan varen waardoor we niet zo meer in de golven aan het hakken zijn. En daarbij is er nu wind en het is niet zeker of die de komende dagen aanhoudt.

Het besluit is genomen, we gaan naar Bornholm een eiland onder de kust van Zweden. Een legende vertelt dat toen God met de schepping van Scandinavië klaar was, hij nog een beetje van het allerbeste over had en dat midden in de Oostzee gooide. Daar gaan wij dus met hoge verwachtingen naartoe. we passeren sassnitz de haven waar we voorheen dachten heen te gaan. We hebben nu nog 60 mijl voor de boeg, zo'n twaalf uur varen. We hebben een ETA van 03:00 uur

Ahoy Tim & IJsbrand

1. Gerrit Ardon:
    8 augustus 2020
    Hoi zeevaarders mooi verslag !! en jammer van dat zoute water maar de muggen hadden een feestmaal!! hartelijk d groet
    opa Gerrit
  2. Pieter:
    8 augustus 2020
    Fijn te horen dat jullie je weer goed vermaken met de boot. We waren oprecht jaloers toen we over de brug reden en jullie zagen dobberen voor de brug. Zorg goed voor elkaar!
  3. Margaretha:
    8 augustus 2020
    Ja, Rugen waar jullie opgegeten werden door de muggen vonden wij echt heel bijzonder om rond te fietsen....... alleen die muggen.
    Toch met het tentje vlak aan zee ging hert toch goed
    Ik ben reuze benieuwd naar jullie op Bornholm
  4. Anita Nijhof:
    9 augustus 2020
    Mooi beschreven heren! Ga jullie reis graag volgen.
  5. A. van Roekel:
    9 augustus 2020
    Sommige mensen hebben geen tijd om elke dag een stukje verslag te schrijven, anderen o.a. ik vergeten de tijd en komen niet aan lezen toe. Al met al het was weer de moeite van het lezen waard. Gelukkig hebben jullie de "drooglegging" overleefd en hebben jullie met elkaar een goede tijd. Met groet, Ina en voor niet iedereen opa