“Im Denemarken is alles besser! “

25 juli 2020 - Tönning, Duitsland

Als je aan een vaste kade ligt in open verbinding met de zee, moet je touwenwacht instellen. Om de twee uur even uit je bed om te kijken of je niet opgehangen ligt aan de kade, of onder water wordt geduwd omdat je ergens achter blijft steken. Ook weer overleefd!

Tönning, een stadje met Hollandse historie.  Hollandse reformanten op de vlucht voor de inquisitie vonden hier een nieuw thuis. Door hun invloed werd Tönning een welvarend dorpje. Onze aandacht werd getrokken door een terrasje aan de haven met van die leuke Duitse strandstoelen. Waar je zo gezellig met z’n tweeeën in kan zitten, uit de zon uit de regen uit de wind. Tafeltje voor je biertje...zo comfortabel en met beweegbare rugleuning, hè Pieter.

Onderzoekend als Pieter is ontdekt hij vrij snel hoe je de rugleuning naar achteren krijgt, iets wat alle andere bezoekers blijkbaar nog nooit gedaan hadden. We horen iets glijden boven ons en even later achter ons een doffe plof.....de ober komt aangesneld om zijn terras te redden en bromt iets in de trend van: Ja das ist spass...

Om zijn mooie strandstoelen te beschermen had hij er een zeil overheen gelegd met stoeptegels zodat het allemaal niet wegwaait. Alles wordt weer hersteld, onze wensen worden genoteerd...

“Nein wir haben kaine appfelstrudel...pas om 2:30!”

Oké dan allleen maar een thee en koffie. Pieter denkt dat de meneer een beetje aangebrand is. “Ga jij straks maar afrekenen.....“

Welnee Pieter, dat valt wel mee..... dus als we onze thee en koffie genuttigd hebben ga ik naar binnen om af te rekenen. Dat is dan €5,30. Ik pak mijn pinpas.

Nee mevrouw alleen als u boven de €20,- hebt besteed. Ik laat hem mijn lege portemonnee zien.

En zeg,:” Ich habe graag appflestrudel besteld

Geïrriteerd haalt hij zijn pinautomaat tevoorschijn en zegt: “ Im Denemarken ist alles  besser!”. Ik kijk bevreemd om me heen, wijs naar mezelf, “ ik kom uit Nederland!”