Naar Møn

28 juli 2020 - Klintholm Havn, Denemarken

De volgende ochtend waait het een straffe windkracht 6. Hoewel de meeste boten binnen blijven vandaag besluiten wij om te vertrekken. Wachten heeft ook geen zin want morgen gaat het alleen nog maar harder waaien. Ons doel is de haven Klintholm op het eiland Møn. Een tocht van ca 50 mijl. Met deze gunstige wind een uurtje of 8 sturen. Na nog een laatste boodschap in de buurtsuper vertrekken we uiteindelijk rond de middag. Dat is het grote voordeel van het zeilen op de Oostzee. Er is vrijwel geen tij dus je kunt vertrekken wanneer je wilt. Daarnaast zijn de dagen ook nog eens lang dus als je zoals vandaag pas om 12 uur vertrekt heb je nog tot 22:30 voordat het echt donker begint te worden. Aan de andere kant maakt dit de uitdaging natuurlijk wel weer minder. Maar voor nu is het genieten. Wind in de zeilen, volop zon en een stuurautomaat die blijft werken. Meer kun je niet wensen. Zeker niet als er even later ook nog een heerlijk soepje geserveerd wordt vanuit de kombuis. Met dubbel rif en flink ingerolde genua varen we nog steeds 7 knopen en Femø wordt snel kleiner. We koersen richting de Storstrømmen het water tussen Falster en Sjealland. De schippersvrouw meldt zich af en gaat even liggen.

Over de Storstrømmen liggen een paar bruggen maar met een doorvaarthoogte van 26 mtr vormen die geen obstakel voor ons. Als ik een paar uur later de bruggen gepasseerd ben komt Margaretha weer boven water. Ik heb wat zitten puzzelen met de route en bedacht dat we nog een paar mijl kunnen afsnijden door een geul wat dichter bij de kust te nemen. Op het ondiepste punt zou daar nog 2 mtr water moeten staan. Wij steken 1,6 mtr dus dat zou moeten gaan. Er staat wel een notitie op de kaart bij de geul maar die is in het Deens dus die negeer ik maar voor het gemak. We zijn nog niet halverwege de geul als de dieptemeter nog maar  40 cm water onder de kiel registreert en dan moet de drempel nog komen! We besluiten om op onze schreden terug te keren en toch maar de betonde geul te nemen. Omdat ik toch benieuwd ben waarom we bijna aan de grond liepen zoek ik op de digitale kaart naar een aanwijzing...kijk nou eens, als ik op de Deense tekst klik wordt hij netjes vertaald! “Dieptes kunnen lokaal afwijken als gevolg van mijnbouwactiviteiten” Dat verklaart een hoop! Na nog twee uur varen en een heerlijk maaltje uit de kombuis tuigen we voor de ingang van de haven van Klintholm af. Het waait nog steeds windkracht 6 en de zee is onstuimig en staat recht tussen de pieren. Eenmaal in de haven zijn de golven snel weg, maar niet de wind. Een vriendelijke man wijst ons op de laatste vrije box. Die is echter wel aan lager wal. Maar gelukkig staan er vele helpende handen op de steiger om ons op te vangen en we maken zonder problemen om 19:00 vast.

1. Eva van Dorp:
    6 augustus 2020
    Dit was weer een mooi avontuur. Voor mij zou het te veel water en wind zijn.
    Maar jullie zijn stoere zeilers.