Komt goed, pappa

14 juli 2018 - Tobermory, Verenigd Koninkrijk

Aan het eind van de ochtend vertrekken we uit Loch Hourn, we hebben de wind uit het zuidwesten dus we zullen veel opkruisen. Maar we zijn blij dat het waait en dus heisen we de zeilen. Tobermory, dat is waar we die avond zullen verblijven. We hebben naast wind tegen ook stroom tegen, en er valt regelmatig een buitje uit de lucht. Bij het eerste buitje zei mijn vader al: "je redt het wel  hè," en was maar naar binnen gegaan. Dan zit ik alleen in de regen. Maar ik heb een lekker zeilpak, dus ik hou het nog wel even vol. Ik kom nog wat andere bootjes tegen die ook aan het zeilen zijn. En met een daarvan vaar ik nog een flinke tijd samen, totdat zij de moter starten en de zeilen laten zakken. Na een goede 12 uur varen, en met ongeveer 50 zeemijlen achter de rug, komen we aan in Tobermory. Het is dan inmiddels tegen twaalven en de stijger is vol. Balen, dan maar aan een meerboei. We horen muziek uit een kroeg komen en gaan dus even een kijkje nemen. Met onze zeilpakken nog aan stappen we in de dinghy en roeien naar de kant. De Schotten kijken ons aan alsof we van Mars komen. In middels zijn we bij de kroeg aangekomen en er speelt een leuke liveband. Drie ouwe rakkers, die zich nog erg jeugdig voelen, rocken het dak van de tent. Wij zijn eerst nog een half uur bezig met onze zeilpakken uitdoen, en bij gebrek aan beter gaan we maar op de kaplaarzen. We bestellen twee pinten bier en krijgen nog een monster van een ander biermerk erbij. "Deze is goedkoper, en misschien proef je het verschil niet," zegt de barman. Wij proeven, en vinden het eigenlijk nog lekkerder dan het andere bier. Het blijkt dat wij niet de enige zijn op de laarzen. Naast ons staan drie andere ook met hun kaplaarzen te dansen. "Been sailing out today?" vraagt hij. We zeggen dat we van Loch Hourn zijn gekomen. Blijkbaar hadden ze ook nog een vierde persoon maar die lag saai al te slapen. We drinken nog een paar pilsjes, en dan springt het ligt aan. "Closing time!" roept de barman. Ik vraag nog aan de andere of ze nog zin hebben om bij ons aan boord te komen. Mijn vader kijkt me al hoofdschuddend aan. "Komt goed pappa," zeg ik, maar de Schotten lijken toch liever naar hun eigen boot te gaan. En wij vertrekken in onze dinghy weer naar onze boot.

1. Hotske:
    21 juli 2018
    Altijd goed op je kaplaarzen de kroeg in 😄😄👍🏼👍🏼😉😉

Vergeten jullie geen foto’s te maken?? 🙏🏼
  2. A. van Roekel:
    24 juli 2018
    Beste Varensgezellen, allereerst bedankt voor jullie evendige reisverslagen en ten tweede
    door onwetendheid heb ik op alle verhalen gereageerd, maar er niet aan gedacht "reactie plaatsen" aan te tikken. Dus hebben jullie niets ontvangen en dat veroorzaakte bij mij "de pest' in. M.a.w. de mislukte reacties zal ik als titel meegeven: TWEEDE VERSIE.
    Tobermory heb ik kunnen vinden in de Grote Bosatlas, maar er zijn zo veel Lochs dat ze niet te vinden zijn. Verder is maar weer bewezen dat duurkoop niet altijd beter of lekkerder is. Er zijn dus ook nog "wijze" Schotten. Tot later vandaag als ik aan de inhaalrace ga beginnen. een beste groet van Ina en (O)Pa.
  3. John:
    24 juli 2018
    Nou mannen, gisteren 23/7 al zo'n 1.859 km achter de rug en op weg richting ZW-kust van Engeland, gaat al aardig opschieten. Gaat alles nog goed bij jullie of ook last van windstilte en een hogedruk gebied dat maar blijft hangen? Hier aan de wal heerst al weken de grootste hitte en valt er geen drup regen, beetje Spaanse toestanden hier.
    Ja, ik merk ook dat jullie minder foto's en filmpjes maken, dus aan het werk want die kansen krijg je maar 1 keer en het kost geen drol en is leuk voor ons en later.
    Voorzichtig om die ZW-punt varen het Kanaal in, zal wel wat drukker worden.
    Groeten John
  4. Hotske:
    25 juli 2018
    Goed hoor pa, dat je het weer geprobeerd hebt en t is gelukt!!! 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼