De oversteek

30 juni 2018 - Grimsby, Verenigd Koninkrijk

Na een rustige nacht worden we wakker op het Haringvliet. We maken ons los van de boei en varen richting de sluis. Kut, dubbel rood. Blijkbaar waren ze in de sluis bezig met onderhoud en zo te zien zou dat nog wel een tijdje gaan duren, goede voorbereiding dit. Om niet te veel tijd te verliezen beslissen we over Rotterdam te gaan varen. En met meer geluk dan wijsheid racen we met de stroom mee, door het Spui, de Oude Maas op. Na de bruggen van de Botlek te hebben gepasseert,  komen we in de haven van Rotterdam. Lekker druk dus. Dan voel je je wel even heel klein tussen alle supertankers en containerschepen. Maar zonder veel moeite zijn we ook daar voorbij, En varen we langs de pier de zee op. Het was mooi weer met een stevige bries, zestien tot twintig knopen uit noordoostelijke richting. We hijsden de zeilen en zette koers uit op 300°, op naar Lowestoft. Als je dan eenmaal op zee bent, beland je in een volstrekt andere wereld. Groen is nagenoeg niet aanwezig. De zee kleurt donker blauw en is helemaal niet troebel, in tegenstelling tot wat je aan het strand gewend bent. De lucht was prachtig blauw. En als je dan de laatste tanker uit het zicht bent verloren ben je helemaal op jezelf aangewezen. De golven zijn hier wel even anders dan wat je op de binnenwateren gewend bent. En de boot schommelt dan ook flink, Pieter Was dan ook goed zeeziek geworden. Maar hij is een bikkel en hielt het toch goed vol. Toen bleek dat de wind toch gunstiger was dan verwacht, hadden we onze plannen gewijzigd en een noordelijkere koers aangenomen. Zodat we voorbij Lowestoft konden varen en zo flink een stuk konden afsnijden. na een koude nacht zijn we uiteindelijk om 18:00 in Grimsby aangekomen. Daar rook je al meteen de lucht van verse vis, je moet er maar van houden.