Zolang die Engelsen maar verliezen

11 juli 2018 - Gairloch, Verenigd Koninkrijk

Vandaag zijn we met ruime wind van Lochinver naar Gairloch gevaren. Een probleemloos koersje op de gennaker. Tegen vijven leggen we vast aan een meerboei voor de pub. Mooi op tijd voor de halve finale Engeland - Kroatië straks. Laten we dan ook maar eten in de pub. We bellen en om zes uur is er nog een tafel vrij. Als we opschieten halen we dat net. Roeien gaat te lang duren dus onze 3.3pk Mercury moet eraan geloven. Ik vraag mij wel af of de motor niet wat te zwaar is voor onze Zodiac classic. Maar IJsbrand is vol vertrouwen en ik geef hem de motor aan. Huppakee, hij start in een keer en weg zijn we. Ik kijk een beetje zorgelijk naar de motorsteunconstructie, maar alles houdt het en heelhuids bereiken we de vaste wal. De kroegbaas heeft ons kennelijk aan zien komen want hij maakt een grapje over onze rubberboot: “The last one who has sailed with that dingy must have been Mozes.” We geven hem uiteraard gelijk en gaan aan tafel. Als de wedstrijd begint wordt er een tv op de piano gezet en met een man of twintig kijken we naar de wedstrijd. Al na 5 minuten scoort Engeland. Precies één gast juicht. Die is dus Engels en de rest zijn dus Schotten. Tijdens de rust wordt me door een Schot gevraagd voor welk land ik ben. Maakt me niet uit antwoord ik. Aan zijn gezicht te zien duidelijk het verkeerde antwoord. Volgens hem zou dat hetzelfde zijn als hij in 1974 in Nederland voor Duitsland geweest zou zijn. Beetje manke vergelijking, maar op voetbalgebied zijn de Schotten duidelijk geen vrienden van de Engelsen. De wedstrijd gaat verder en Kroatie maakt gelijk. Iedereen behalve de Engelsman juicht. En als uiteindelijk Kroatie Engeland verslaat zijn de Schotten zeer tevreden. De Engelsman spreekt na afloop de meest fanatieke Schot nog aan: ‘England would have supported the Scottish’ De Schot kijkt hem geërgerd aan en beent vervolgens kwaad de pub uit. Nee, deze Schot wordt voorlopig nog even geen vrienden met de Engelsen. Na de wedstrijd druppelt de pub langzaam leeg en ook wij vertrekken met onze dingy richting de boot. Halverwege kijkt IJsbrand bezorgd naar onze Mercury. Wat is er? Hij rookt nogal! Inderdaad, waar normaal koelwater uit hoort te komen komt nu alleen nog maar stoom uit. Snel zetten we de motor uit om verdere schade te voorkomen. Gelukkig is de wind gaan liggen anders hadden we nog een aardige uitdaging gehad om de boot te bereiken.

1. Hotske:
    21 juli 2018
    Maar Kroatië had dan ook terecht gewonnen 👍🏼😉👍🏼!
    Heeft de motor het overleefd?
  2. A. van Roekel:
    24 juli 2018
    Evenals de vorige is dit ook een Tweede versie. De 14e stond in jullie verslag dat het regende. Nou dat is hier nog steeds niet het geval. Alles is zo droog als hop, beken staan hier en daar droog, het land verpietert met daarbij nog hoge temperaturen. Voor de komende dagen verwacht men dat ge middelde temperatuur 35° zal zijn. Vandaag toch nog heen en terug naar W'wijk gefietst. Tot 3 sept. neem ik vakantie en geef dus geen les op het AZC. Met Ina gaat het steeds wat beter. Moet nog veel rusten. Elly is van haar situatie op de hoogte e n belt op hoe het er mee gaat. Lochinver en Gairloch niet te vinden in de Bosatlas, maar aan de hand van andere gegevens weten we wel waar dat ongeveer moet zijn. ik begrijp uit ullie relaas dat de Kroaten de Schotten een goede dienst hebben bewezen. Uit latere berichten blijkt dat de Mercury een taai leven heeft.
    Behouden vaart en veel plezier samen. De foto's verluchtigen jullie reis fraai. Ina en ())Pa