Scarborough fair – Simon and Garfunkel

18 augustus 2022 - Scarborough, Verenigd Koninkrijk

We roepen de havenmeester van Scarborough op via de marifoon, die zegt ons helaas dat de haven vol is en dat we alleen nog aan een visserskade kunnen liggen die droogvalt met eb. Het is niet ideaal maar we nemen er genoegen mee. Al is het alleen om maar een even wat vaste grond onder onze schoenen te hebben en een nieuw plan te kunnen maken. Het blijkt een goede beslissing want als we binnen zijn heeft de havenmeester toch nog wel een plekje aan een andere boot waar nog wel genoeg water in de haven blijft staan om te blijven drijven.

Na een niet al te lange maar zeer verdiende slaap besluiten we om Scarborough te verkennen. Het is een historisch plaatsje dat altijd bekend heeft gestaan om de visserij. De stad is nog altijd vol kleine steegjes en oude gebouwen. Ook aan de geur is goed te herkennen wat het hoofdexportproduct is van hier, echter is er nu vooral ook heel veel toerisme wat door de straten heen slentert.

Er staat een ruïne van een kasteel op een nabijgelegen heuvel, die lijkt ons erg leuk om verder te ontdekken. Voor het kasteel moet echter toegangsgeld betaald worden en dat vinden wij te veel voor een paar levenloze stenen dus lopen we er maar een rondje omheen. Na deze excursie hebben we flink honger gekregen en we bestellen de grootste fish and chips die we kunnen vinden. Dit zorgde er ook voor dat het avondprogramma vooral bestond uit uitbuiken.

De volgende dag zijn we weer fris en fruitig. Als ochtendgymnastiek gaan we op pier van de haven van het ene grote betonblok op het andere springen. In de middag gaan we de kleine tweedehandswinkeltjes van Scarborough bezoeken en ’s avonds gaan we naar de kroeg. We vinden een leuk kroegje met veel scheepsinvloeden en waar alle lokale ouderen te vinden zijn die oude volksliederen zingen. Het is een prima sfeer en het bier smaakt ons goed. Ook kreeg Paul de hik, die niet stopte tot de volgende dag, en zelfs toen nog even terugkwam.

De volgende dag moeten we weer vroeg op om het tij te halen. We nemen nog een stevig Engels ontbijt en gaan daarna met een mooie windkracht 4 uit het zuiden, volle bak naar het noorden.

1. Pieter:
    22 augustus 2022