Guess who's back - Rakim

2 september 2022 - Peterhead, Verenigd Koninkrijk

We vertrekken 2 uur na laagtij uit Whitehill, eerder kan niet we steken dan net te diep en lopen het gevaar vast te lopen. We varen richting Peterhead, misschien iets verder. Dat zal de wind gaan bepalen vandaag. De wind die de hele vakantie al erg wisselend is laat het op deze laatste tocht ook weer afweten. We varen hoog aan de wind weg maar we gaan eigenlijk totaal de verkeerde richting op. Later zou de wind gaan draaien maar dat is vooralsnog alleen een voorspelling.

We hebben aan boord nog bloem liggen, Paul en ik gaan daar mee aan de slag. We gaan focaccia maken, altijd leuk dat koken aan boord. Op gevoel mengen we water, bloem en kruiden tot een deeg waar nog van moet blijken of het lekker is. Na een halfuurtje in de oven komt het eind resultaat wat verassend lekker is. Daarnaast is de wind gaan draaien zoals voorspeld en varen we met 6 knopen op ons doel af. Ik ga even liggen maar van slapen komt het niet echt. Niet omdat het zulk ruig weer is of de golven te hoog zijn maar ik wil gewoon blijven zeilen. Uit bed dan maar zeilpak aan, koeken mee en varen. Rond 1 uur s' nachts vallen mijn ogen dan echt bijna dicht en ga onder het wol. Anderhalf uur later varen Joost en IJsbrand een voor ons bekende haven in.